DOWIESZ SIĘ, JAK:
korzystać z funkcji losowych w arkuszu kalkulacyjnym, przeprowadzić symulację procesu o losowym przebiegu.
LOSOWANIE OCZEK
Wyobraź sobie grę, w której jeden z graczy rzuca dwiema sześciościennymi kostkami, a drugi próbuje zgadnąć wynik rzutu.
Czy będzie w stanie ocenić, jaką liczbę wybrać?
Czy powinien postawić na liczbę 12 (dwie szóstki), czy raczej na liczbę 9 (czwórka i piątka lub trójka i szóstka)?
Czy wszystkie sumy oczek będą się pojawiały w tej grze równie często?
Gdyby gracz rzucał jedną kostką, to możliwych wyników byłoby sześć i każda liczba oczek pojawiałaby się równie często.
Przeprowadzisz w Excelu takie losowanie.
Czy znajdziesz funkcję, która może symulować rzut kostką?
Otwórz okno wstawiania funkcji i wyszukaj funkcje, które zawierają słowo los.
Wybierz drugą z nich LOS.ZAKR, zwracającą liczbę losową z przedziału pomiędzy podanymi wartościami.
Jakie granice należy podać?
Oczywiście, od 1 do 6.
Zasady partii są następujące:
każdy z dwóch graczy dysponuje dwiema kostkami do gry. Między dwoma zawodnikami zostaje rozegranych n partii. W pojedynczej partii wygrywa ten, który wyrzuci w sumie większą liczbę oczek.
Niestety z jakiś powodów zamiast liczb oczek komputer zanotował ich odpowiedniki literowe ze zbioru: {A, B, C, D, E, F}.
Dodatkowo wiadomo, że litera A nie koniecznie odpowiada jednemu oczku, litera B dwom oczkom itd.
Na podstawie wyników określ jakie wartości zostały przypisane literom.
Wejście
W pierwszym wierszu jedna liczba określająca liczbę zestawów danych. (nie więcej niż tysiąc).
Każdy zestaw danych składa się z jednej liczby n określającej ilość partii (0 < n < 1000).
Każda partia składa się z czterech liter i jednego znaku ze zbioru {r, 1, 2}. Pierwsze dwie litery to oczka wyrzucone przez pierwszego gracza, następne dwie przez drugiego, natomiast znak r oznacza, że w tej partii jest remis, 1, że wygrał gracz nr 1, a 2 gracz nr 2.
Wyjście
Dla każdego zestawu danych kolejne litery od A do F oraz przyporządkowana im liczba oczek (między literą a liczbą oczek jest znak "-") lub napis "Brak jednoznacznej odpowiedzi" w przypadku, gdy nie da się jednoznacznie udzielić odpowiedzi.
Przykład
Wejście:
2
6
A B C D 2
C D B F r
A C B D r
F A B E 1
D F C E 1
B C A C 2
6
A C E F r
B E C F 1
A C E A 2
A E C C r
A A F C r
D D B E r
Wyjście:
Brak jednoznacznej odpowiedzi
A-2 B-6 C-3 D-5 E-4 F-1
Wyjaśnienie
Dla pierwszego zestawu danych istnieją co najmniej dwa różne kombinacje jakie możemy przypisać do liter np.:
A-2 B-1 C-3 D-4 E-5 F-6
A-3 B-1 C-2 D-4 E-6 F-5
W drugim zestawie jest tylko jedno takie dopasowanie.
Szkic rozwiązania
Najprostszym rozwiązaniem jest analiza wszystkich permutacji zbioru...
czytaj dalej...
źródło: http://www.algorytm.edu.pl/algoliga/155-kosci-zostaly-rzucone.html