Ustawienie motywu

Showcases

Background

wybór koloru tła

w górę
flaga
2021

Szkoła Podstawowa nr 5

im. Arkadego Fiedlera
w Gnieźnie
61 426 39 97

Czcionka

akt0048Mistrzostwa Gniezna w Warcabach Klasycznych

W dniu 16 grudnia 2016 r. uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 pod opieką pani Magdaleny Adamczyk
udali się na Mistrzostwa Szkół Podstawowych w warcabach klasycznych
la klas I – III, zorganizowanych przez Szkołę Podstawową nr 3 w Gnieźnie.

 

Naszą szkołę reprezentowali: 
Marcel Krzywdziński – kl. 2c, Ernest Przybyłek – kl. 2c, Krzysztof Kubacki – kl. 3b, Zuzanna Stachowiak – kl. 3b, Antonina Walczak – kl. 3d, Wanda Walczak – kl. 3d.

Zawodom sędziował pan Leszek Łysakowski, który określił na początku jasne reguły gry. 
Każda rozgrywka zaczynała się i kończyła podaniem sobie dłoni, aby wyrazić szacunek dla swojego przeciwnika.

Po zakończonym turnieju i podliczeniu punktów dwie nasze uczennice zdobyły stopnie na podium: 

  • Wanda Walczak – I miejsce i złoty medal,
  • Antonina Walczak – II miejsce i srebrny medal.

Wszystkie dzieci na zakończenie otrzymały słodkie upominki i z uśmiechem na twarzy opuszczały SP3.

foto ZOBACZ FOTOGRAFIE...


Warcaby

to rodzaj gry planszowej ( pokrewnej szachom ) która wedle źródeł historycznych zrodziła się prawdopodobnie w starożytnym Egipcie około 3000 lat p.n.e. pod nazwą - senet. Właściwie był to pierwowzór współczesnych odmian, ponieważ ta gra ( jej układ, zasady i bierki ) ewaluowała w sposób ciągły. Z Egiptu warcaby przywędrowały do Europy – najpierw do jej południowej części ( Hiszpanii i Italii ) a następnie rozprzestrzeniły się na cały kontynent. W Walencji ( wschodnia Hiszpania ) w XVI w. została wydana pierwsza książka o warcabach, oczywiście po hiszpańsku.
W czasach współczesnych w warcaby gra się na całym niemal świecie a ilość wariantów tej gry w zależności od rozmiaru planszy, sposobu poruszania się oraz bicia bierek wynosi kilkanaście.

Najpopularniejsze warianty to:

  • - warcaby polskie ( inaczej międzynarodowe )
  • - warcaby angielskie ( inaczej checkers )
  • - warcaby klasyczne.

Najczęściej w szkołach lub w świetlicach szkolnych gra się właśnie w warcaby klasyczne aczkolwiek z różnymi modyfikacjami.

Plansza  – czyli warcabnica jest w kształcie kwadratu, ma zazwyczaj 64 pola ( na przemian pola białe i czarne ) gdzie bierki poruszają się tylko i wyłącznie po polach czarnych.
Pedagodzy, psycholodzy i wychowawcy w wielu krajach chwalą i cenią sobie gry planszowe – w tym warcaby – jako narzędzie pomocne przy rozwijaniu:

  • koncentracji i cierpliwości ( wychowanek zaczyna w jakimś stopniu rozumieć że im dłużej będzie przyglądał się sytuacji  tym lepsze znajdzie posunięcie co może przełożyć się ostatecznie na wygraną całej partii)
  • samodzielność w podejmowaniu decyzji ( wychowanek wie że uczestniczy w grze „jeden na jednego” w której to tylko on decyduje o swoich posunięciach i ewentualna wygrana, przegrana czy zremisowana partia to jego dzieło )
  • elementy myślenia abstrakcyjnego ( warcaby są nieocenionym narzędziem do pobudzania i rozwijania myślenia abstrakcyjnego – tak bardzo potrzebnego wychowankom – warcaby niejako” wymuszają” myślenie wyprzedzające typu – „co zdarzy się  gdy zagram tym pionkiem w lewo?” Zdarza się nawet że wychowanek potrafi przewidzieć 2 -3 ruchy do przodu )
  • uczenie gry fair-play ( uczciwość popłaca i warto być uczciwym – taką uniwersalną wartość prezentują  warcaby, na dłuższą metę każdy wychowanek musi zdać sobie sprawę z tego że regularne treningi dają końcowy sukces )

Z A G R A J    W    W A R C A B Y