19 kwietnia przypada kolejna rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Tego dnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję społeczno-edukacyjną Żonkile.
Nasze prace (kliknij w ikonę i zamieść własną) -
----------------------------------------------------
Dlaczego żonkile?
Ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, Marek Edelman, który przeżył likwidację getta, przez lata pielęgnował pamięć o wydarzeniach z 1943 roku. Do końca życia w rocznicę powstaniaprzychodził pod Pomnik Powstania Bohaterów Getta, by oddać hołd poległym towarzyszom. Wraz z nim przychodziło coraz więcej ludzi z żółtymi kwiatami.
- Żółty żonkil jest symbolem zbiorowej pamięci. My wszyscy, którzy chcieliśmy pamiętać, zanosiliśmy na Muranów żonkile – powiedziała Paula Sawicka, psycholożka, była nauczycielka akademicka, związana z opozycją demokratyczną. Wspólnie z Markiem Edelmanem napisała książkę "I była miłość w getcie".
Akcji od początku towarzyszy hasło "Łączy nas pamięć", które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności, potrzebę dialogu ponad podziałami.
Głęboko wierzymy, że pamięć o przeszłości jest jedną z nadrzędnych wartości, które nas jednoczą i nadają nam wspólną tożsamość - niezależnie od światopoglądu czy sympatii politycznych.
żródło: https://www.polin.pl/pl/zonkile
Akcja "ŻONKILE" w latach POPRZEDNICH:
Jeśli wykonasz własnego ŻONKILA, możesz zrobić fotografię i zamieścić ją na PADLECIE >>>

Biorąc udział w akcji w poprzednich latach dostaliśmy:
PODZIĘKOWANIE:
wideoinstrukcja – jak złożyć żonkil
- SZABLON żonkila do samodzielnego złożenia
- PADLET, na którym zamieszczamy fotografie naszych ŻONKILI
Klasy 1-3 szkoły podstawowej
Materiały skierowane do uczennic i uczniów klas 1-3. Specjalnie dla tej grupy wiekowej powstały dwa opowiadania. Autorki – Zofia Stanecka oraz Justyna Bednarek – poruszają w nich takie tematy jak empatia, sprawiedliwość i strata.
Zapraszamy na nasz kanał YouTube.
Opowiadanie Zofii Staneckiej "Pamięć drobinek"
- Scenariusz zajęć
- Karty pracy
- słuchowisko "Pamięć drobinek":
Opowiadanie Justyny Bednarek "Historia z pewnej ulicy"
- Scenariusz zajęć
- Karty pracy
- Słuchowisko"Historia z pewnej ulicy":
Klasy 4-6 szkoły podstawowej
Dla uczniów i uczennic klas 4-6 szkół podstawowych powstał film „Będę pisać” w reżyserii Hi-Story. Losy dwójki żydowskich nastolatków przed wojną i w trakcie wojny poznaje współczesna dziewczyna z Muranowa, której telefon nawiedza duch z przeszłości.
Film uzupełniają karty pracy, które będą Państwo mogli wykorzystać w ramach zajęć z uczennicami i uczniami.
Zapraszamy na kanał YouTube oraz na Facebook Centrum Edukacyjnego Muzeum POLIN.
Klasy 7-8 szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowe
Dla uczniów i uczennic klas 7-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych powstał film "Muranów - Dzielnica Północna" w reżyserii Łukasza Kamila Kamińskiego. Materiał w stylistyce youtuberskiej opowiada historię Muranowa, dawnej dzielnicy żydowskiej w Warszawie i jej mieszkańców. Film uzupełniają karty pracy, które będą Państwo mogli wykorzystać w ramach zajęć z uczennicami i uczniami.
Zapraszamy na kanał YouTube 11:00 na Facebook Centrum Edukacyjnego Muzeum POLIN.
FILM "Muranów – Dzielnica Północna":
Nie było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943 | Film edukacyjny w PJM