Ustawienie motywu

Showcases

Background

wybór koloru tła

w górę
 
 
flaga
       
logo11
Szkoła Podstawowa nr 5

im. Arkadego Fiedlera
w Gnieźnie

61 426 39 97

Polish English French Georgian German Hungarian Italian Japanese Russian Slovak Turkish Ukrainian
office office czytelnictwo ore unicef ko oke men bip
Rozmiar czcionki:

Niebieski wieloryb – prawda, czy fałsz?

Internet jest źródłem informacji prawdziwych, ale także nieprawdziwych a nawet celowo wprowadzających w błąd.
Podczas zajęć uświadomimy dzieciom te fakty i uczulimy na krytyczne korzystanie z zasobów sieci.
Zajęcia rozpoczynamy od swobodnej rozmowy z uczniami na temat ich odczuć na temat prawdy i fałszu w Internecie.

Czy Internet różni się w tym względzie od świata, w którym żyją?
Czy uważają, że informacje w sieci są równie wiarygodne, co np. w podręcznikach szkolnych?
A jeśli tak/nie to dlaczego?

Najważniejsze odpowiedzi i tezy uczniów zapisujemy na tablicy w postaci „mapy myśli”.

Następnie prezentujemy szereg przykładów fałszywych informacji, jakie są dostępne w Internecie i upowszechniane pośród młodych ludzi, które można znaleźć w serwisie internetowym, reklamie lub ulotce, np.:

 

Portal, który wyśmiewa bezkrytyczne podejście do informacji i sam kreuje humorystyczne „fake newsy”: https://aszdziennik.pl/

 

Uczniowie przygotują plakat – infografikę z podstawowymi zasadami zachowania się w przypadku korzystania z informacji z sieci.

Uczniowie zgłaszają swoje pomysły i notują je we współdzielonym pliku.

Następnie grupują pomysły do postaci podstawowych kilku rekomendacji, takich jak np.:

  • krytyczne podejście do informacji – świadomość, że mogą być fałszywe całkowicie lub częściowo
  • krytyczne i ostrożne podejście do profili nieznanych osób w mediach społecznościowych – ze świadomością, że mogą one należeć do osób realizujących za ich pomocą płatne kampanie oczerniania, wpływania na opinie ludzi lub trollowania: https://pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie, a także do przestępców - pedofilów.
  • analiza i weryfikowanie informacji – sprawdzanie ich w kilku źródłach
  • korzystanie z wiarygodnych źródeł – unikanie lub sceptycyzm wobec portali nastawionych na sensację, plotkarskich, zajmujących się celebrytami, prowadzonych przez organizacje polityczne lub propagujące ideologie
  • uświadomienie sobie, że celem reklamy nie jest obiektywne zaprezentowanie cech produktu, czy usługi, lecz zachęcenie do korzystania z nich poprzez prezentację wyłącznie pozytywnych ich cech i walorów.

 

Te podstawowe rekomendacje nauczyciel wprowadza do wcześniej przygotowanego pliku na platformie Glogster, zapisuje, drukuje plakat – infografikę i przekazuje uczniom. Plakaty można także udostępnić na tablicach w klasach i na korytarzu.

 

 

 

 

Polub nas na Facebooku: